Saturday, November 15, 2014

Telegram vs WhatsApp



Telegram vs WhatsApp

קצת היסטוריה
בשנת 2007 חברת אפל השיקה את הסמארטפון הראשון בעולם והרעידה את עולם הסלולר שהיה קיים באותה העת. הטלפון החכם של אפל הביא עימו חידושים טכנולוגיים רבים ששילבו צילום, מוזיקה וטלפון סלולרי במכשיר אחד עם מסך מגע. 
פיתוח המכשיר היה סודי והתחיל אי שם ב 2004, כאשר אפל גייסה 1000 מעצבים, מתכנתים ומהנדסים, בעלות פיתוח של מעל 150 מיליון דולר. ביוני 2007 האייפון דור ראשון יצא לאור, כאשר לא נכללו בו אפליקציות צד שלישי ואפילו לא היה בו אפסטור. בשנתו הראשונה נמכרו 6.1 מיליון יחידות וגרסא חדשה שוחררה, ה iOS2. שם האייפון השני היה אייפון 3, הקפיצה במספר הסידורי היא בעקבות הגרסא החדשה ששוחררה עימו, אשר מספרה היה iOS3.

טכנולוגית ה APNS
רבים לא יודעים זאת, אך למרות החידוש הטכנולוגי שהביא עימו האייפון ב2007, את שירות ה Apple   Push Notification, אפל הוציאה רק ב2009. השירות הוא זה המאפשר לכם לקבל התראות למכשיר גם כאשר המסך כבוי והאפליקציה המתריאה סגורה. 
עד שיחרור ה APNS לקהל הרחב, אפליקציות כגון: Facebook Messenger, WhatsApp, Viber, Tango לא היו רלונטיות. למעשה, שחרור הטכנולוגיה היווה, בין היתר, תחרות מצויינת לשירות הסמס אליו התרגלנו בשנות ה2000, כאשר כבר ב2007 אפל קבעו רף עיצובי מדהים שאיגד את הודעות הסמסים עבור משתמשים במסך אחד ע״י בועות צ׳ט.

על WhatsApp
WhatsApp הוקמה על ידי בריאן אקטון ויאן קום, שני עובדי Yahoo שהחליטו להקים סטרטאפ על בסיס שירות ה APNS החדש של אפל בתחום ההודעות (אשר עדיין היה בחיתוליו). ההתחלה הייתה קשה והם נאלצו לגייס הון עצמי כדי להתקיים (כ 250,000$). ההשקעה השתלמה וכאשר שירות ה APNS שוחרר WhatsApp כבר הייתה מוכנה לקהל הרחב עם אפליקציה חדשנית אשר איפשרה סוף סוף לשלוח הודעות בחינם.
תחילה WhatsApp שווקה בחינם, אך לאחר שמספר המשתמשים עלה, האפליקציה שווקה במחיר של דולר אחד לשנה. לטענת החברה, הסיבה לתמחור האפליקציה בדולר אחד לשנה היא האטת קצב המשתמשים החדשים.
קוד האפליקציה הינו קוד סגור שאינו פתוח לקהל הרחב, וניתן להשתמש באפליקציה רק במכשירי סלולר חכמים (לא במחשב או באינטרנט). לאפליקציה כמה מאפיינים נחמדים שמזמן כבשו את הקהל העולמי כגון: סימון ״2 וי״ המפורסם, ״נראה לאחרונה״, הודעות קוליות, שיחות מרובות משתמשים ועוד.
WhatsApp חוותה כמה כשלי אבטחה כאשר במאי 2011 האקרים הצליחו לקרוא הודעות שעברו ברשת בין שני מכשירים, בינואר 2012 נפתח אתר שנקרא WhatAppStatus.com ואיפשר לשנות את הסטטוס של משתמשים ללא ידיעתם, ובמאי 2012 קבוצת חוקרי אבטחה גילו חורי אבטחה באופן שבו WhatsApp מצפינה את ההודעות שלנו במהלך שליחתם ליעד אחר.
כיום, ב WhatsApp יש מעל 600 מיליון משתמשים, ונשלחות מעל 10 מיליארד הודעות ביום.

19 מיליארד דולר
לאחרונה, בפברואר 2014, WhatsApp נרכשה ע״י פייסבוק בסכום אסטרונומי של 19 מיליארד דולר. הרבה דובר על הסכום המפצלתי הזה, הרי ידוע כי פייסבוק יכולה להשקיע הרבה פחות כסף ולפתח אפליקציה מקבילה המתבססת על מיליארד המשתמשים הקיימים בפייסבוק כיום. התשובה לשאלה ״מדוע 19 מיליארד דולר על משהו שיכולתם לעשות לבד?״ נעוצה בכמה סיבות עיקריות:
פייסבוק לא קנו את WhatsApp, הם קנו 600 מיליון משתמשים, 600 מיליון מספרי טלפון, מידע על הרגלי ההתכתבות שלנו, על התמונות שלנו ועוד. פייסבוק קנו את ההתנהלות היום-יומית שלנו, לא בהכרח רצינו שזה יקרה, הרי זו חדירה לפרטיות, אך זהו המצב היום. סביר להניח שכל מסר אינטימי ששלחתם לאחרונה עבר בשרתיה המאסיביים של פייסבוק לפענוח עתידי.
פייסבוק שילמו 19 מיליארד דולר והרגו מתחרה. פייסבוק רוצה להיכנס לתחום המסרים המיידיים כבר כמה שנים, נכס כמו WhatsApp הקשה עליהם מאוד וכיום הוא חלק מהם.
פייסבוק קנו שם וניסיון, WhatsApp היא לא רק אפליקציה, היא מותג מנוסה שכולם משתמשים בו.

על Telegram
חדירה לפרטיות, רכישה על ידי רשת חברתית גדולה, ״2 וי כחול״ המעיד על קריאת הודעה, תמיכה רק בעולם הסלולר ולא בעולמות אחרים (כמו עולם מחשבים), קוד סגור שאינו מאפשר אינטגרציה ותיקון שגיאות ע״י קהילתה מפתחים העולמית, הן רק חלק מהסיבות שגרמו לאפליקציה בשם Telegram לצמוח.
אפליקציית Telegram הוקמה ב2013 ע״י ניקולאי ופאבל דורוב, לאחר שנת פיתוח אינטנסיבית. 
ניקולאי ופאבל הם ממקימי האתר VK, שהיא הרשת החברתית הגדולה ביותר ברוסיה. האחים דורוב אומנם רוסים, אך החברה נמצאת בברלין ללא שום קשר לרוסיה. בדומה ל WhatsApp גם כאן ההתחלה הייתה קשה וניקולאי נאלץ להביא כסף מהבית כדי לעזור לחברה. 
האפליקציה הינה קוד פתוח, כלומר כל אחד יכול להיכנס לאתר telegram.org/apps להוריד את קוד האפליקציה ולשנות אותו כראות עיניו. קהילת המפתחים העולמית מעודדת סוג כזה של פיתוח משום שהוא מאפשר ללמוד את האפליקציה, להציע שיפורים ויכולות חדשות, ולעזור למצוא חורי אבטחה.
אפליקציית Telegram תומכת בכל הפלטפורמות כגון: אייפון, אנדרואיד, ווינדוס, מק, לינוקס, אינטרנט ועוד. כלומר, אם התחלתם להתכתב בסלולר, לאחר מכן עברתם לטבלט ומשם למחשב - תוכלו להמשיך את השיחה בכל מכשיר. בנוסף, תוכלו לשלוח כל קובץ ב Telegram כגון: Word, PDF, Excel וכו (לשם השוואה, ב WhatsApp ניתן לשלוח רק תמונות ואודיו).
Telegram שומרת את כל המידע שלנו בענן באופן מוצפן, כלומר לא רק בעת שליחת ההודעה ממכשיר אחד למשנהו. המידע כל כך מוצפן שמינואר 2014 היא מציעה 200,000$ למי שיצליח לפרוץ הצפנה זו. בסוף 2013 החברה הבטיחה ואכן קיימה כאשר שילמה 100,000$ לבחור אנונימי שהצליח לעשות זאת.
השימוש בענן מאפשר למשתמשי האפליקציה לשלוח כמה הודעות שרוצים, לפתוח קבוצות גדולות ככל שרוצים (בנתיים עם הגבלה ל 200 משתמשים), לשלוח כמה תמונות שרוצים (לשם השוואה ב WhatsApp ניתן לשלוח עד 10 תמונות בהודעה אחת) ועוד. שרתי הענן מבוזרים בכל רחבי העולם למטרות אבטחת מידע, כלומר המידע שלכם, לדוגמא, יושב בחלקו בגרמניה ובחלקו בארה״ב.
מאפיין נחמד נוסף שיש לאפליקציה הוא מצב ״הודעות סודיות״, כלומר הודעות שנעלמות מכל מכשיר ומהענן כמה שניות לאחר שהמשתמש קרא אותן. בנוסף, ל Telegram אותן המאפיינים שיש ל WhatsApp כגון: ״2 וי״, ״נראה לאחרונה״, הודעות קוליות וכו.

לסיכום
סביר להניח שכל חבריכם ב WhatsApp, ומעט מהם נמצאים ב Telegram, זו סיבה מספיק טובה להישאר באפליקציית WhatsApp. הדבר אינו מקרי, הרי ביום שאפל פתחה את דלת ה APNS, הראשונה לעמוד בפתח הייתה WhatsApp ולכן מגיע לה כל הקרדיט. אך, עם הרצון שלנו להשתמש באפליקציה לא חודרנית, שמאפשרת המשכיות על כל פלטפורמה אפשרית, הגיחה לעולם Telegram שכדאי לשים לב אליה. המלצתי היא להעביר את המסר לחברים ולנסות את Telegram אתם תיהיו מאוד מרוצים.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home